Παρασκευή 6 Φεβρουαρίου 2009

Συντονιστικός Φορέας των για την προστασία της περιοχής Συλλόγων του υγρότοπου «Βουρκάρι» Μεγάρων
Προς: Δήμαρχο Μεγάρων Κο Στρατιώτη Δημήτριο Αντιδήμαρχο Κο Μπερδελή Γεώργιο Πρόεδρο Δ.Σ. Κο Οικονομόπουλο Γεώργιο Δημοτικούς Συμβούλους Κοινοποίηση: 1. Συνήγορος του Πολίτη 2. Διεύθυνση Ανάπτυξης Νομ. Αυτ/σης Δ.Αττικής 3. Διεύθυνση Πολεοδομίας & Περιβ/ντος Νομ. Αυτ/σης Δ.Αττικής 4. Πολεοδομία Μεγάρων 5. Δημοτικές Παρατάξεις 6. Τοπικές Οργανώσεις κομμάτων 7. Τοπικά ΜΜΕ Μέγαρα, 20/01/2009 Θέμα: «Λήψη μέτρων για την προστασία της ευρύτερης περιοχής του υγροβιοτόπου του Βουρκαρίου Μεγάρων» Σχετ: Πόρισμα του “Συνηγόρου του Πολίτη”, Αύγουστος 2008, με τίτλο “Λήψη μέτρων προστασίας στον υγρότοπο Βουρκάρι” Το υπ’ αριθμ. πρωτ.20248/15-12-08 Πολεοδομία Μεγάρων και όλα τα σχετικά έγγραφα που μνημονεύονται σε αυτό. Το υπ’ αριθμ. πρωτ. οικ.6760/08-09-08 Νομ.Αυτ/σης Δ.Αττικής Το υπ’ αριθμ. πρωτ. 7972/1731/03-09-03 Νομ. Αυτ/σης Δ.Αττικής Το υπ’ αριθμ. πρωτ. 14397/18-11-08 Δ.Μεγάρων Το υπ’ αριθμ. πρωτ. 7845/28-06-04 Δ.Μεγαρέων Το υπ’ αριθμ. πρωτ. 12849/3-11-04 Δ.Μεγαρέων Η υπ’ αριθμ. 532/04 απόφαση Δ.Μεγάρων Το υπ’.αριθμ. πρωτ. 296Β/16-06-04 ΥΠΕΧΩΔΕ Το υπ’ αριθμ. πρωτ. 2933Β/01-08-08 ΥΠΕΧΩΔΕ Το υπ’ αριθμ. πρωτ. 98/17-06-04 Υπ. Γεωργίας Το υπ’ αριθμ. πρωτ. 3540/17-11-05 ΟΡΣΑ Το υπ’ αριθμ. πρωτ. 12133/30-09-08 έγγραφό μας Κατάλογος αποδεικτικών στοιχείων του φακέλου «Βουρκάρι Μεγάρων» του Συντονιστικού Φορέα μας. Όπως γνωρίζετε, η Ανεξάρτητη κρατική Αρχή “Συνήγορος του Πολίτη” με το Πόρισμά της τον Αύγουστο του 2008, είχε ζητήσει από την Κεντρική, Νομαρχιακή και Δημοτική Αρχή να λάβουν άμεσα μέτρα προστασίας για τον υγροβιότοπο του Βουρκαρίου. Δυστυχώς όμως μέχρι σήμερα δεν έχουν ακόμα ληφθεί τα ανάλογα μέτρα προστασίας, ούτε έχουν παρθεί καν οι σχετικές αποφάσεις προς αυτή την κατεύθυνση, με αποτέλεσμα οι πιέσεις για αδειοδοτήσεις νέων βιομηχανικών μονάδων στην περιοχή να συνεχίζονται και τα προβλήματα να εντείνονται. Τα αποδεικτικά στοιχεία (Πανεπιστημιακές μελέτες, εκθέσεις Κρατικών φορέων, γνωμοδοτήσεις, δημόσια έγγραφα κλπ) που καταδεικνύουν την ευρύτερη και σημαντική οικολογική σημασία του υγροβιοτόπου 'Βουρκάρι' και την υποχρέωση της Διοίκησης για την προστασία του, είναι πλέον ευρύτερα γνωστά και αποδεκτά, και η δημοσιότητα αλλά και η κινητοποίηση για το θέμα αυτό έχει ξεπεράσει όπως γνωρίζετε τα όρια της περιοχής. Με αφορμή το υπ’ αριθμ. πρωτ. 20248/15-12-2008 πρόσφατο έγγραφο της Πολεοδομίας Μεγάρων με το οποίο η Υπηρεσία αυτή ζητά από το Δήμο Μεγάρων να πάρει ρητή θέση και να δώσει απόλυτα συγκεκριμένη εντολή για τη συνέχιση ή μη της έκδοσης οικοδομικών αδειών στην περιοχή του Βουρκαρίου, δεδομένου ότι η συνέχισή τους έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τη Συνταγματική επιταγή, επανερχόμαστε για να σας ζητήσουμε και πάλι την άμεση σύγκληση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Μεγάρων με θέμα την λήψη μέτρων για την προστασία του Βουρκαρίου, (την οποία και σας έχουμε ζητήσει ήδη με το υπ’ αριθμ. πρωτ. 14701/28-11-08 έγγραφό μας), και με εισήγηση για: Απόφαση αναστολής οικοδομικών εργασιών και οικοδομικών αδειών για βιομηχανική - βιοτεχνική δραστηριότητα στην ευρύτερη περιοχή του Βουρκαρίου (Αρμύρες - Λάκκα Καλογήρου) μέχρι την κύρωση του υπό έγκριση νέου Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου του Δήμου. Η απόφαση αυτή βρίσκεται κατ’ ουσία σε πλήρη συμφωνία όχι μόνο με το υποβληθέν ΓΠΣ του Δήμου μας, αλλά και με την πρόσφατη δέσμευση του Υπουργείου, (όπως αυτή διατυπώθηκε στην υπ’ αριθμ. πρωτ. 2933Β/01-08-2008 απαντητική επιστολή του Υφυπουργού ΥΠΕΧΩΔΕ Κου Στ. Καλογιάννη σε ερώτηση που κατατέθηκε στη Βουλή), σύμφωνα με την οποία: «… θα προβλεφθούν όροι προστασίας για τον υγροβιότοπο καθώς και επανακαθορισμός των ορίων με περιορισμό της όμορης βιομηχανικής περιοχής». Απόφαση - πρόταση προς τις αρμόδιες υπηρεσίες της Νομαρχίας να απορρίπτουν Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) και Περιβαλλοντικούς όρους (ΠΟ) για αντίστοιχες αιτήσεις για εγκατάσταση νέων βιομηχανιών - βιοτεχνιών στην περιοχή, όπως έχουμε ήδη ζητήσει με το υπ’ αριθμ. πρωτ. 14701/28-11-08 σχετικό έγγραφό μας. Αποδοχή, πλήρη υιοθέτηση και εφαρμογή των συμπερασμάτων - προτάσεων της Ανεξάρτητης Αρχής του «Συνηγόρου του Πολίτη». Υπενθυμίζουμε ότι η σαφήνεια των συμπερασματικών προτάσεων της Ανεξάρτητης Κρατικής Αρχής, δεν αφήνουν κανένα περιθώριο παρερμηνείας. Για του λόγου το αληθές υπενθυμίζουμε αυτολεξεί όσα σχετικά διατυπώνονται στο Πόρισμά του (Αύγουστος 2008): α) «…η υποχρέωση προστασίας του υγροβιότοπου στο Βουρκάρι απορρέει ευθέως από το άρθρο 24 του Συντάγματος αλλά και από το άρθρο 4.1 της Σύμβασης Ραμσάρ. Οι συγκεκριμένες μάλιστα διατάξεις, συνταγματική η πρώτη, απορρέουσα από Διεθνή Σύμβαση η δεύτερη, έχουν αυξημένη τυπική ισχύ και υπερισχύουν κάθε αντίθετης εσωτερικής διάταξης νόμου και βέβαια κάθε αντίθετης διοικητικής πράξης. Συνεπώς η εγκατάσταση βιομηχανικών ή βιοτεχνικών μονάδων σε περιοχή που συγκεντρώνει τα γνωρίσματα υγροβιότοπου έρχεται σε ευθεία αντίθεση με αυτές και απαγορεύεται…» β) «…σε κάθε περίπτωση τόσο η Νομαρχία όσο και οι άλλες υπηρεσίες που εγκρίνουν ΜΠΕ και Π.Ο. μπορούν να αρνούνται αιτιολογημένα την έγκριση ΜΠΕ και Π.Ο. και ως εκ τούτου τη χορήγηση αδειών λειτουργίας βιοτεχνικών και βιομηχανικών εγκαταστάσεων στην περιοχή, ιδίως δε (σύμφωνα με το Ν.1650/1986 όπως τροποποιήθηκε με τον Ν.3010/2002) όταν κατά την προκαταρκτική περιβαλλοντική εκτίμηση και αξιολόγηση προκύπτει ότι ενδέχεται να θιγεί, από το έργο ή τη δραστηριότητα, η περιβαλλοντική ευαισθησία της περιοχής…» γ) «…αποτελεί άμεση και αδήριτη ανάγκη να οριστούν οι νέες χρήσεις γης στην Αττική και να προβλεφθεί ρητώς και η προστασία του εν λόγω υγροτόπου. Στο μεσοδιάστημα, όσον αφορά συγκεκριμένα την οικολογικά ευαίσθητη περιοχή του Βουρκαρίου, οι υπηρεσίες που είναι υπεύθυνες για τη χορήγηση οικοδομικών αδειών (Πολεοδομία Μεγάρων) ή αδειών ίδρυσης και λειτουργίας βιομηχανικών ή βιοτεχνικών μονάδων (σχετικές Διευθύνσεις της Νομαρχίας Δυτικής Αττικής), προτείνουμε να αρνούνται αιτιολογημένα τη χορήγησή τους, σύμφωνα με όσα αναλύθηκαν παραπάνω…» Θα θέλαμε επίσης να υπενθυμίσουμε προς υποστήριξη των ανωτέρω και την ακόλουθη σχετική νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ): α) «….εφ’ όσον προκύπτουν πραγματικά στοιχεία και δεδομένα που συνθέτουν την έννοια του υγροβιοτόπου, κατά την κοινή και την επιστημονική πείρα, ο χαρακτηρισμός του ως περιοχής απόλυτης προστασίας επιβάλλεται απ’ ευθείας από το Σύνταγμα» (ΣτΕ 1182/96) β) «…η απαγόρευση κάθε δραστηριότητας ή παρέμβασης που μπορεί να βλάψει ευπαθή οικοσυστήματα αποτελεί υποχρέωση της Διοίκησης» (ΣτΕ 1182/96) γ) «…χάριν της οικολογικής ισορροπίας και της διατήρησης αυτής και των φυσικών πόρων προς όφελος όχι μόνο της παρούσας αλλά και των επόμενων γενεών, όχι κάθε ανάπτυξη, αλλά μόνο εκείνη που δεν επιφέρει βλάβη στο περιβάλλον είναι επιτρεπτή από το Σύνταγμα…» (ΣτΕ 2759/94) Η υποχρέωση προστασίας του υγρότοπου απορρέει από το συνολικό νομικό πλαίσιο που τον διέπει. Εκτός από τα προαναφερθέντα, ισχύουν επίσης: ü τα άρθρα 254 §5 και 254 §6 του Ν.Δ. 86/1969 (για την δυνατότητα του γ.γ. περιφέρειας, να ιδρύει «Καταφύγια Άγριας Ζωής» σε υγροτοπικές εκτάσεις), ü το άρθρο 2 του Π.Δ. 67/1981 (ΦΕΚ Α' 23), για την απαγόρευση της εκρίζωσης των ειδών της αυτοφυούς χλωρίδας, ü τα άρθρα 17 §8 και 17 §12 του Ν.1337/1983, για τις αυστηρότερες διατάξεις που ισχύουν για αυθαίρετες κατασκευές και εργασίες σε βιοτόπους, ü το άρθρο 4 του Ν.1335/1983, για την προστασία των οικότοπων όπου διαβιούν τα είδη που προστατεύει η Σύμβαση της Βέρνης, (όπως π.χ. τα φοινικόπτερα, ελλ. φλαμίνγκο), ü το άρθρο 1 §1 του Π.Δ. 236/1984, για τη δυνατότητα κατ' εξαίρεση περίφραξης των υγροτόπων για την προστασία τους, ü τα άρθρα 7 §3 εδαφ. γ' και δ' της Κοινής Υπουργικής Απόφασης 414985/1985, για την προστασία των βιοτόπων της άγριας πτηνοπανίδας, ü ο Νόμος-πλαίσιο για το περιβάλλον (Ν.1650/1986), και ειδικότερα το άρθρο 19 §1 αυτού, ü το άρθρο 12 §1 εδαφ. α' και 12 §2 εδαφ. α' του Ν.1739/1989, σύμφωνα με τα οποία η διάθεση υλικών στους υδατικούς αποδέκτες γίνεται σύμφωνα με τον Νόμο-πλαίσιο για το περιβάλλον, και οι εργασίες που αλλοιώνουν την ποσοτική ή ποιοτική κατάσταση των υδατικών πόρων εγκρίνονται από τις περιφερειακές υπηρεσίες, ü το άρθρο 36 §1 του Ν.1845/1989 (για το αντικείμενο της δασοπροστασίας, το οποίο είναι: (α) η προστασία των δασών και των δασικών εν γένει εκτάσεων...των υπό καθεστώς προστασίας υπαγομένων σπάνιων φυτών της άγριας χλωρίδας ...από κάθε κίνδυνο από τον οποίο απειλούνται και ιδιαίτερα ...την εκχέρσωση και ...την παράνομη κατάληψη, οικοπεδοποίηση, περίφραξη ...(β) η προστασία της πανίδας και των βιοτόπων..., ü το άρθρο 4 §4 και 5 §2 του Ν.2508/97, για την καταγραφή και αναγνώριση των βιοτόπων από το Γ.Π.Σ. και το Σ.Χ.Ο.Α.Π., ü το άρθρο 9 της Κοινής Υπουργικής Απόφασης 33318/3028/1998, για την διαχείριση των στοιχείων του τοπίου που είναι σημαντικά για την άγρια πανίδα ή χλωρίδα, μεταξύ των οποίων είναι και τα τενάγη (υγρότοποι, έλη κλπ). ü ο Ν.3199/2003 για την προστασία των υδάτων, που προστατεύει τα «μεταβατικά ύδατα», τα «ιδιαιτέρως τροποποιημένα υδατικά συστήματα» και τα «συστήματα επιφανειακών υδάτων», (όπως ο συνδυασμός υγρότοπου-παραλίας στο Βουρκάρι), και το Π.Δ. 51/2007 (για την ολοκληρωμένη προστασία και ορθολογική διαχείριση των ...μεταβατικών, των παράκτιων...νερών, η οποία συνίσταται: α) στην αποτροπή της περαιτέρω επιδείνωσης, στην προστασία και βελτίωση της κατάστασης των υδάτινων οικοσυστημάτων, καθώς και των αμέσως εξαρτώμενων από αυτά χερσαίων οικοσυστημάτων και υγροτόπων ... Από όλο το προαναφερθέν σχετικό σύνολο Νόμων είναι προφανές: α) ότι δεν απαιτείται ένας υγρότοπος να είναι χαρακτηρισμένος για να απολαμβάνει νομικής προστασίας, και β) ότι υπάρχει σαφές νόμιμο δικαίωμα αλλά και υποχρέωση του Δήμου Μεγάρων να προστατεύσει το ευπαθές οικοσύστημα του Βουρκαρίου και να απαγορεύσει κάθε είδους βιομηχανική - βιοτεχνική δραστηριότητα στην ευρύτερη περιοχή του. Αυτή η συγκυρία αποτελεί, εκτός των άλλων, σημαντική ευκαιρία για να παρθούν οι αποφάσεις που να καταδεικνύουν την αποφασιστικότητα του Μεγαρικού λαού και των Εκπροσώπων του να προστατεύσουν τον μοναδικής σημασίας μεταναστευτικό σταθμό του υγροβιότοπου του Βουρκαρίου(«οικολογικό διάδρομο»» περισσότερο από 120 είδων πτηνών και όχι μόνο), και να βάλουν οριστικό φραγμό στην υποβάθμιση της παράκτιας ζώνης των Μεγάρων. Εκ μέρους του Συντονιστικού Φορέα των Συλλόγων*, οι σύλλογοι: Εξωραϊστικός Σύλλογος Εξωραιστ. & Αλληλοβ. Σύλλογος Αγίας Τριάδας Μεγάρων Περάματος Μεγάρων «Το καθαρό περιβάλλον» «Η Αναγέννηση» Γαβαλάκης Εμ. Σούντης Νικ. *Αγίων Κων/νου & Ελένης Ήρεμου Κύματος, Αλμύρες Βουρκαρίου, Αναγέννηση Περάματος, Δημοτών-Ετεροδημοτών Μεγαρίδας, Καθαρό Περιβάλλον Αγίας Τριάδας, Καρ & Νίσος, Οικιστών Προβλήτας Καλογήρου, Α.Ο. Κούρος, Εμπορικός Σύλλογος Μεγάρων, Ομοσπονδία συλλόγων Σαλαμίνας, Οστρακαλιείς Νέας Περάμου, Σωματείο Ψαράδων Νέας Περάμου.