Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου 2014

Ερωτήσεις στη Βουλή ανεξάρτητων βουλευτών

1) Προς τον κ. Υπουργό
Περιβάλλοντος, Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής
Θέμα: Καθυστερεί η κατασκευή του μητροπολιτικού ποδηλατόδρομου Αττικής
Είναι κοινώς παραδεκτό ότι στην εποχή μας η ανάγκη της χρήσης του ποδηλάτου συνεχώς αυξάνεται. Βασικοί άξονες χρηστικότητας του ποδηλάτου, είναι ασφαλώς η ανάγκη της ανέξοδης μετακίνησης, της άσκησης και πάνω από όλα της σωματικής και ψυχικής ισορροπίας του ανθρώπου σε σχέση με τη φύση. Σε όλες τις χώρες της ΕΕ η ποδηλατοκίνηση ενισχύεται και βελτιώνεται συνεχώς και καταλαμβάνει όλο και μεγαλύτερο ποσοστό ως επιλογή μετακίνησης του πληθυσμού. Ενδεικτικά αναφέρουμε:


ü  Το συνολικό μήκος των ποδηλατόδρομων της Ολλανδίας ξεπερνά τα 15.000 χιλιόμετρα.
ü  Το Παρίσι διαθέτει 371 χιλιόμετρα ποδηλατόδρομων
ü  Στη Βαρκελώνη τα τελευταία χρόνια λειτουργεί ένα από τα πιο σύγχρονα δίκτυα ποδηλατόδρομων, μήκους εκατοντάδων χιλιομέτρων,
ü  Στην Γερμανία, στην κοιλάδα του Ρουρ, κατασκευάζεται ο μεγαλύτερος ποδηλατόδρομος ταχείας κυκλοφορίας της Ευρώπης με μήκος 60 χιλιόμετρα, πλάτος 5 μέτρα ο Radlen Β-1.
Τα οφέλη της ποδηλατοκίνησης, είναι πολλαπλά. Έρευνα του LSE (2011) έδειξε ότι η χρήση ποδηλάτου συνεισφέρει σχεδόν 3 δισεκατομμύρια λίρες στην Βρετανική οικονομία.
Παρότι σε έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Eurobarometer 422a, η χώρα μας βρίσκεται στην προτελευταία θέση, μαζί με την Ιρλανδία στη χρήση ποδηλάτου στην καθημερινή μετακίνηση του πολίτη, ωστόσο παρουσιάζονται αυξητικές τάσεις ως προς αυτό. Από έρευνα της Public Issue που αφορούσε το έτος 2012, ήδη το 3,1% του πληθυσμού, με διαταξική διαστρωμάτωση, δήλωνε ότι χρησιμοποιεί το ποδήλατο ως βασικό καθημερινό μεταφορικό μέσο.
Το 2007, η εξαγγελία από την τότε υπουργό Τουριστικής Ανάπτυξης κα Φάνη Πετραλιά της κατασκευής του μητροπολιτικού ποδηλατόδρομου, μήκους 35 χιλιομέτρων που θα ξεκίναγε από την Κηφισιά και θα έφτανε μέχρι την Βάρκιζα, είχε προκαλέσει ενθουσιασμό, εφόσον θα ενίσχυε την βιώσιμη κινητικότητα στην πόλη και θα ενθάρρυνε στην ασφαλή χρήση του ποδηλάτου. Από τότε ακολούθησαν πολλές εξαγγελίες και παρουσιάσεις υπουργών και δημάρχων για κατασκευή ποδηλατοδρόμων στην Αττική που, δυστυχώς, έμειναν στα συρτάρια.
Παρότι το μητροπολιτικό αυτό δίκτυο ποδηλάτου της Αθήνας που σχεδιάστηκε και μελετήθηκε από την Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας του ΕΜΠ εντάχθηκε στο νέο ρυθμιστικό σχέδιο της πόλης, του οποίου η υλοποίηση είναι ήδη νόμος του Κράτους, ωστόσο έχουν γίνει πολύ λίγα σε σχέση με τα αρχικά σχέδια και τις εξαγγελίες.
Σύμφωνα με τις εξαγγελίες του κ. Μανιάτη τον περασμένο Σεπτέμβριο, η κατασκευή του νότιου τμήματος του ποδηλατικού άξονα (Φαληρικός όρμος – Γκάζι), η χρηματοδότηση του οποίου γίνεται από το ΕΣΠΑ 2007-2013, ΠΕΠ Αττικής με το ποσό των 2.245.472,16 €, έχει ξεκινήσει μετά την υπογραφή της Σύμβασης στις 15-7-2014 με τον ανάδοχο του έργου και προβλέπεται να ολοκληρωθεί εντός του 2015. Για το βόρειο ωστόσο τμήμα του άξονα, που είναι και το μεγαλύτερο, συνολικού μήκους 16,5 χιλιομέτρων και προϋπολογισμού 9.240.000 ευρώ, τα νέα δεν είναι ενθαρρυντικά. Από τον Σεπτέμβριο, ο αρμόδιος Υπουργός ΠΕ.Κ.Α. είχε διαβεβαιώσει πως είχε ολοκληρωθεί η προβλεπόμενη διαβούλευση και η μελέτη του έργου είχε ήδη εγκριθεί από τα Δημοτικά Συμβούλια των Δήμων από τους οποίους διέρχεται το έργο (Κηφισιάς, Αμαρουσίου, Ν. Ηρακλείου, Ν. Ιωνίας και Αθηναίων). Επίσης, ότι υπήρχε θετική γνωμοδότηση τόσο από την αρμόδια Υπηρεσία ΔΜΕΟ/ Γ.Γ.Δ.Ε/ ΥΠ.Υ.ΜΕ.ΔΙ. όσο και από τον Ο.Α.Σ.Α.
Παρόλα αυτά, το συγκεκριμένο έργο δείχνει να έχει κολλήσει. Δεν διαφαίνεται από πουθενά να υπάρχει χρηματοδότηση, εφόσον το έργο για το τμήμα αυτό είχε διαγραφεί από το προηγούμενο ΕΣΠΑ και δεν υπάρχουν πληροφορίες για το εάν είναι εφικτό να ενταχθεί στο επόμενο.
Κατόπιν τούτων, ερωτάται ο κύριος Υπουργός:
  • Είναι στις άμεσες προτεραιότητες του Υπουργείου η ολοκλήρωση του μητροπολιτικού δικτύου ποδηλάτου στην Αθήνα;
  • Είναι στις προθέσεις της πολιτείας να εντάξει στο επόμενο ΕΣΠΑ τη χρηματοδότηση της κατασκευής του βορείου τμήματος του άξονα ώστε να επιλυθεί το χρηματοδοτικό κενό που έχει δημιουργηθεί και να υλοποιηθεί το έργο;
  • Προτίθεται να δώσει ένα σαφές χρονοδιάγραμμα-χωρίς παραπομπή στις ελληνικές καλένδες-για την ολοκλήρωση της κατασκευής του μητροπολιτικού δικτύου ποδηλάτου στην Αθήνα;

Οι ερωτώντες βουλευτές
Χρήστος Αηδόνης
Σπύρος Λυκούδης
Βασίλης Οικονόμου
Πέτρος Τατσόπουλος
Γρηγόρης Ψαριανός



2) ΠΡΟΣ: τον Υπουργό Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας

ΘΕΜΑ: Νεοάστεγοι
Η Ευρωπαϊκή ‘Ενωση ανάμεσα στα άλλα μεριμνά για την οικονομική και κοινωνική συνοχή των μελών και πολιτών της, όπως και για τη στρατηγική των μελών της και το περιεχόμενο της.
Στη χώρα μας, όπως δείχνει η ιστοσελίδα του Εθνικού Κέντρου Αλληλεγγύης, φορέας που υπάγεται στο Υπουργείο Εργασίας, δεν υπάρχει καμμία μνεία στους «νεοάστεγους», θύματα της κρίσης. Υπολογίζεται ότι αυξανόμενοι συνεχώς ξεπερνούν σήμερα τους 20.000, αν και δεν υπάρχει καμμία επίσημη πανελλαδική καταγραφή τους. Αναφερόμαστε δηλαδή για λαίλαπα νεοαστέγων χωρίς κρατική μέριμνα.
Με τον «Καλλικράτη» (ν. 3852/2010) η κοινωνική προστασία αποτελεί ευθύνη και μέριμνα της τοπικής Αυτοδιοίκησης. Σε κάποιους δήμους, με πρωτοστατούντα το Δ. Αθηναίων που δέχεται και το μεγαλύτερο όγκο νεοαστέγων ελλαδικά, με τη συνδρομή της Εκκλησίας, κάποιων ΜΚΟ και μεμονωμένων εθελοντών, στους άστεγους παρέχεται τροφή και σε περιορισμένο αριθμό κάποιες κλίνες. Υπάρχει παρόλα αυτά σοβαρό έλλειμα στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, την ένδυση και την καθαριότητα τους. Στην υπόλοιπη Ελλάδα τί;
Επιπλέον υπάρχει απόλυτο κενό στην εργασιακή επανένταξη των νεοαστέγων, που αποτελεί και το εισιτήριο επιστροφής τους στην ομαλή ζωή.
Από την άλλη πλευρά, στην πρόταση  μοντέλου οργάνωσης της κοινωνικής υπηρεσίας των περιφερειών και των Α’ βαθμού ΟΤΑ που ανακοινώθηκε από το Υπουργείο Εσωτερικών, διαπιστώνονται προβλήματα ανομοιογένειας, έλλειψη κεντρικής κατεύθυνσης και προγραμμάτων, επίσης αποσπασματικές και ανομοιογενείς πολιτικές με κενά παρέμβασης με τη χρήση αναχρονιστικών μορφών ιδρυματικής περίθαλψης. Και φυσικά όλοι γνωρίζουμε την έλλειψη πόρων των δήμων που καταλήγει σε αδυναμία δράσεων τους.
Με την υπ’αριθμόν 3989/ΓΔ1.2, υπουργική απόφαση της 7ης Νοεμβρίου 2014, εφαρμόζεται πιλοτικά το Εγγυημένο Κοινωνικό Εισόδημα σε 13 δήμους της χώρας για έξι μήνες και συστήνεται και συγκροτείται Διαρκής Επιτροπή Κοινωνικής Πολιτικής και Αλληλεγγύης, για την επεξεργασία πολιτικών και μέτρων, ιδίως σχετιζομένων με τη διασφάλιση του αξιοπρεπούς επιπέδου διαβίωσης.
Επειδή όμως η πενιχρή οικονομική ενίσχυση που προβλέπει αφορά σε έναν ελάχιστο αριθμό νεοαστέγων και μόνον για έξι μήνες,  χρειάζεται οπωσδήποτε η ενίσχυση της με το Κοινωνικό Μέρισμα που έχει μεν εξαγγελθεί, αλλά δεν έχει θεσμοθετηθεί.
Για όλα τα παραπάνω ερωτάται ο υπουργός:
  1. Υπάρχει Εθνική Στρατηγική για τη λεπτομερή καταγραφή των νεοαστέγων, την παροχή τροφής, αξιοπρεπούς στέγασης, ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης σε αυτούς,  την κοινωνική και  εργασιακή τους επανένταξη; Εάν ναι, ποιά είναι αυτή;
  2. ‘Εχει γίνει ολοκληρωτική απορρόφηση όλων των προσφερόμενων ευρωπαϊκών πόρων γι’ αυτό το σκοπό;
  3. Θα θεσμοθετηθεί άμεσα το Κοινωνικό Μέρισμα;
  4. Θα υπάρξει σε αυτό σαφής μέριμνα για τους φιλοξενούμενους νεοαστέγους και διόρθωση προηγουμένων λαθών;

Οι ερωτώντες  βουλευτές

Σπύρος Λυκούδης

Βασίλης Οικονόμου

Χρήστος Αηδόνης

Γρηγόρης Ψαριανός

Πέτρος Τατσόπουλος



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.